6 antwoorden over sparen met Thomas Guenter
Met zijn content over financiën bereikt Thomas Guenter een breed publiek op sociale media. De rode draad is steeds eerlijk en bruikbaar financieel advies. Daar stopt het niet. Thomas begeleidt personen en bedrijven in het nemen van financiële beslissingen, schreef recent zijn eerste boek en geeft keynotes. Wij konden hem strikken voor een gesprek en stelden hem 6 prangende vragen over sparen.
1. Welke spaartips werken volgens jou het best?
“In principe zijn er maar twee manieren om elke maand meer te kunnen sparen: meer verdienen of minder uitgeven. Hoe je het best meer geld kunt verdienen hangt af van persoon tot persoon. Iedereen heeft unieke passies, sterktes of connecties. Algemene tips geven om meer te verdienen is daarom niet opportuun. Om minder geld uit te geven, ben ik vooral voorstander van zaken die je kunt doen zonder dat je levenskwaliteit eronder lijdt. Je zou vanaf vandaag in je auto kunnen slapen en alleen nog maar goedkope opwarmmaaltijden eten. Dat zou je veel geld uitsparen, maar dat is uiteraard niet aan te raden. Giet eerder al je uitgaven eens in een lijstje. Zijn er posten die je kunt schrappen of verminderen zonder dat je daarvoor moet inboeten op levenskwaliteit? Misschien kan je een streaming- of krantenabonnement delen met vrienden of je kledij in een outletwinkel kopen. In mijn boek geef ik meer tips om geld te verdienen en te besparen.”
2. Wat is volgens jou de meest voorkomende valkuil wanneer mensen sparen?
“Dat je er te veel mee bezig bent. Sparen zou best onopgemerkt gebeuren. Je kan het voor jezelf gemakkelijk maken en bijvoorbeeld een automatische overschrijving naar je spaarrekening instellen. Aan het begin van elke maand dikt je spaarrekening aan, zonder dat je er zelf actief mee bezig moet zijn. Soms is dat natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan. Ik heb al vaak mensen gesproken die niet kunnen sparen.”
3. Waar bots jij soms tegenaan als het gaat over sparen?
“Ik wou dat er soms openlijker zou worden gesproken over geldzaken. Ga in dialoog met elkaar. Bespreek bijvoorbeeld met je vrienden of familie dat je naar een spaardoel aan het toewerken bent of dat je onverwachte kosten hebt gehad. Als je dit op tafel legt, kunnen zij er ook rekening mee houden. En wie weet zitten ze in exact dezelfde situatie, maar durven ze er niet over spreken terwijl er net onderling tips en inzichten zouden kunnen worden uitgewisseld.”
4. Wat is het belang van goede financiële geletterdheid om financieel onafhankelijk te zijn?
“Iemand die een basisbegrip heeft van banken, sparen, de beurs en vastgoed zal zijn geld op een betere manier aan het werk kunnen zetten. Het is mijn missie om die financiële geletterdheid in België wat te boosten, bijvoorbeeld via mijn socialemediakanalen. Er wordt veel gezegd en geschreven over finance, maar praktische inzichten ontbreken vaak. Daarom ben ik vorig jaar gestart met het maken van video’s.”
5. Er bestaan veel foute ideeën over hoe je snel aan veel geld komt. Die worden deels ook versterkt op sociale media. Hoe weet je wie je moet geloven en wie niet?
“Dat is een moeilijke kwestie. Je kan bijvoorbeeld kijken naar de opleiding of de ervaring van een persoon, al vind ik ook niet dat diploma’s altijd een factor zijn om iemand blindelings te volgen of af te schrijven. Je kan ook kijken naar welke content deze persoon maakt. Schreeuwerige boodschappen over gigantische rendementen of reclame voor dure cursussen, dat is voor mij altijd een rode vlag. Een goede tip om foute informatie te doorprikken, is om de informatie eenvoudig te factchecken. Je kan bijvoorbeeld de boodschap of naam van een provider of platform in Google plakken met het woord “FSMA” erachter. De FSMA is een onafhankelijke autoriteit die toezicht houdt op de Belgische financiële sector. Vaak waarschuwen zij voor fraude en oplichting.”
6. Santander Consumer Bank deed recent een onderzoek naar het spaargedrag van de Belg. Daaruit bleek dat mensen die via een online bank sparen vaak tevredener zijn over hun spaargedrag en bovendien beter scoren op financiële geletterdheid. Verbaast dit jou? Hoe zou je dit verklaren?
“Ik schrik daar niet van. Wie spaart bij een online bank heeft waarschijnlijk research gedaan naar de hoogste rendementen. Vaak liggen de interesten hoger bij een online bank, wat de klanttevredenheid zeker zal stimuleren. Wat me ook opvalt, is dat je weet wat je krijgt en wat je niet krijgt bij een online bank. Je weet dat alles digitaal en telefonisch zal verlopen. Er bestaat daar geen verwarring over. Grootbanken met fysieke kantoren zitten vaak nog in transitie van fysieke kantoren naar online en dat gaat gepaard met wat kinderziektes. Zo wilde ik onlangs een gesprek inplannen voor een lening maar was het proces om tot een gesprek te komen erg onduidelijk. Ook dat kan de tevredenheid bij een online bank in de hand werken.”
Efficiënter sparen? Kies een online spaarbank!
Dat online spaarders tevredener zijn over hun spaargedrag en beter scoren op financiële geletterdheid, het zijn niet de enige opvallende bevindingen uit onze Spaarbarometer. Zo zegt een op de vier Belgen efficiënter te sparen bij een andere bank dan hun hoofdbank. Wilt u ook efficiënter sparen? Neem dan zeker eens een kijkje bij onze spaaroplossingen. Bent u benieuwd naar het spaargedrag van de Belg, dan kunt u de volledige spaarbarometer downloaden.