Santander levelt up tot hoofdsponsor van League of Legends kampioenschappen
Banco Santander betreedt als een van de eerste banken ter wereld de arena van de esports, en scoort meteen een toppositie als hoofdsponsor van de Europese en Latijns-Amerikaanse League Of Legends kampioenschappen.
Met regelmatige pieken tot 8 miljoen simultane spelers is League of Legends (LoL) een van de meest populaire videospellen ter wereld. In dit multiplayer online battle arena (MOBA) spel nemen twee teams het tegen elkaar op om de ‘Nexus’ van het andere team te vernietigen. Elk van de spelers beschikt over een eigen personage of ‘champion’, met unieke vaardigheden en verschillende speelstijlen.
League of Legends is niet alleen razend populair als videospel, maar telt ook de meest bekeken esports kampioenschappen ter wereld. In 2021 volgden 74 miljoen kijkers het League of Legends Wereldkampioenschap live. Het scoorde daarmee betere kijkcijfers dan de NBA.
Nieuwe LoL Champion: Banco Santander
Banco Santander heeft een meerjarige overeenkomst afgesloten om hoofdsponsor te worden van het League of Legends European Championship (LEC) en de Liga Latinoamérica (LLA), en sponsor van het League of Legends Brazilian Championship (CBLOL). Andere sponsors van deze kampioenschappen zijn onder meer KitKat, KIA, LG UltraGear, Logitech, Red Bull en Warner Music.
Met het nieuwe sponsorschap zal Banco Santander als een van de eerste banken ter wereld een belangrijke rol spelen in het wereldwijde ecosysteem van esports. De bank wil zo haar innovatieve en digitale karakter benadrukken en meer aansluiting vinden bij haar snel groeiende doelgroep van jonge digitale natives.
Innovatie, diversiteit en digitalisering
Juan Manuel Cendoya, wereldwijd hoofd Communicatie, Corporate Marketing en Onderzoek bij Banco Santander: "We zijn verheugd om deze nieuwe samenwerking aan te kondigen met een zeer innovatieve partner, met wie we onze eigenschappen van innovatie, diversiteit en digitalisering delen. We zijn ervan overtuigd dat het betreden van de wereld van esports Santander nieuwe kansen zal bieden om nieuwe generaties digital natives aan te spreken en hen te helpen floreren."
Ook Maximilian Schmidt, hoofd van League of Legends esports voor EMEA, is verheugd over de nieuwe samenwerking: "Het is voor ons een groot plezier om samen te kunnen werken met een wereldwijde bankinstelling die zich inzet voor innovatie, digitale transformatie en het leveren van de best mogelijke diensten voor jongere generaties.”
Interactie met LoL-fans
Banco Santander wil deze nieuwe, 100% digitale overeenkomst op verschillende manieren uitwerken. Zo zal de bank nadrukkelijk te zien zijn tijdens de wedstrijden met logoplaatsingen en merkbanners in het spel en met reclameblokken tijdens de pauzes.
Maar de bank zal ook interageren met de miljoenen fans die de wedstrijden op sociale media volgen, aan de hand van een Discord-bot die zal reageren op de live in-game prestaties. Telkens kijkers de bot triggeren, zal die prijzen of ‘in-game drops’ verloten, zoals VIP-tickets voor de finale.
Grootse lancering
Het nieuwe sponsorschap werd meteen groots ingezet met een wereldwijd lanceringsevenement in Madrid op 14 juni. Het evenement werd gepresenteerd door Medic, een legendarische League of Legends caster met meer dan 250.000 volgers. Tijdens het evenement traden verschillende bij een jonger publiek bekende artiesten op, zoals de zangeres Nicki Nicole, de rapper Chuty en de freestyle-kampioene Sara Socas. Enkele van de meest erkende spelers uit verschillende landen namen ook deel aan dit evenement, zoals Alan Q, Inspired en Jukes. De lancering werd wereldwijd online uitgezonden op Twitch en andere platforms door de Spaanse streamer Cristinini, die meer dan drie miljoen volgers heeft.
Dat Banco Santander de band verder aanhaalt met jongeren, is logisch: ontdek hier waarom jongeren tegenwoordig heel bewust voor een bepaalde bank en spaarrekening kiezen.