Enkele voorbeelden om identiteitsdiefstal te herkennen
PHISHING
U ontvangt een e-mail die van uw elektriciteitsleverancier lijkt te komen. U wordt gevraagd om op een link te klikken zodat u toegang krijgt tot uw persoonlijke ruimte, waar u uw bankgegevens moet bevestigen. De mail heeft een dringende toon omdat er blijkbaar een veiligheidsprobleem is. Denk hier even over na en klik niet op de link, dit kan phishing zijn. In dit soort situaties moet u uw elektriciteitsleverancier contacteren via zijn officiële kanalen of de mail melden door hen deze door te sturen.
VISHING
U krijgt onverwachts een telefoontje van iemand die beweert voor uw bank te werken. Het klinkt ernstig. U luistert aandachtig terwijl ze u vertellen dat ze om veiligheidsredenen snel enkele gegevens in uw klantendossier moeten controleren. Dit kan een geval zijn van vishing, een vorm van phishing via de telefoon. Krijgt u hiermee te maken, denk dan altijd even na. Bent u niet zeker, antwoord dan niet. U kunt altijd uw bank contacteren via de officiële kanalen, de website en app, of naar een bankfiliaal gaan. Vergeet niet dat wij bij Santander nooit zullen vragen om ons uw volledige inloggegevens voor uw Online Banking te geven.
SMISHING
U ontvangt een sms met de boodschap dat in een winkel een aankoop is gedaan met uw bankkaart, maar er staat dat u het niet was. U bent er dus niet gerust op. In de tekst wordt u gezegd dat u op een link moet klikken om het probleem op te lossen. Denk twee keer na, dit kan een poging tot smishing zijn, een methode van phishing via sms. Laat u echter niet afschrikken. U kunt de transacties op uw bankrekening controleren of rechtstreeks met uw bank bellen.