Denk na voordat u iets aanklikt of een bericht beantwoordt

Noodsituaties en moeilijk te weigeren aanbiedingen zijn typische zaken die bij phishing worden gebruikt om uw gegevens te bemachtigen of de controle over uw apparten apparaten over te nemen. Trap niet in deze val en neem even de tijd om deze tips te bekijken voordat u klikt of antwoordt.

Denk na voordat u iets aanklikt of een bericht beantwoordt
Denk na voordat u iets aanklikt of een bericht beantwoordt
1. Als u de afzender van de e-mail niet kent 1. Als u de afzender van de e-mail niet kent

1. Als u de afzender van de e-mail niet kent

Beweeg uw cursor over het e-mailadres of klik op 'Beantwoorden' om de echte afzender te zien. Controleer vervolgens of het adres correct is gespeld, of het overeenkomt met de naam van de persoon die de e-mail heeft verzonden en of het domein betrouwbaar is. Het verschil tussen echt en vals kan heel subtiel zijn, zoals een í (met accent) in plaats van een i.

1. Als u de afzender van de e-mail niet kent 1. Als u de afzender van de e-mail niet kent
2. Wanneer u wordt gevraagd om iets aan te klikken, te downloaden of te beantwoorden 2. Wanneer u wordt gevraagd om iets aan te klikken, te downloaden of te beantwoorden

2. Wanneer u wordt gevraagd om iets aan te klikken, te downloaden of te beantwoorden

Wees voorzichtig met e-mails of berichten waarin u wordt gevraagd op een link te klikken, een bestand te downloaden of te antwoorden met informatie. Dit kunnen immers pogingen zijn tot phishing.

2. Wanneer u wordt gevraagd om iets aan te klikken, te downloaden of te beantwoorden 2. Wanneer u wordt gevraagd om iets aan te klikken, te downloaden of te beantwoorden
3. Wanneer iets dringend aanvoelt 3. Wanneer iets dringend aanvoelt

3. Wanneer iets dringend aanvoelt

Bij frauduleuze e-mails, telefoontjes of berichten wordt u meestal gevraagd om snel te handelen. Het gaat bijvoorbeeld om een dringend veiligheidsprobleem of een uniek aanbod dat snel verloopt. Dat zijn allemaal smoesjes om u onder druk te zetten en uw gegevens zo snel mogelijk in handen te krijgen.

3. Wanneer iets dringend aanvoelt 3. Wanneer iets dringend aanvoelt

Enkele voorbeelden om identiteitsdiefstal te herkennen

PHISHING PHISHING

PHISHING

U ontvangt een e-mail die van uw elektriciteitsleverancier lijkt te komen. U wordt gevraagd om op een link te klikken zodat u toegang krijgt tot uw persoonlijke ruimte, waar u uw bankgegevens moet bevestigen. De mail heeft een dringende toon omdat er blijkbaar een veiligheidsprobleem is. Denk hier even over na en klik niet op de link, dit kan phishing zijn. In dit soort situaties moet u uw elektriciteitsleverancier contacteren via zijn officiële kanalen of de mail melden door hen deze door te sturen.

PHISHING PHISHING
VISHING VISHING

VISHING

U krijgt onverwachts een telefoontje van iemand die beweert voor uw bank te werken. Het klinkt ernstig. U luistert aandachtig terwijl ze u vertellen dat ze om veiligheidsredenen snel enkele gegevens in uw klantendossier moeten controleren. Dit kan een geval zijn van vishing, een vorm van phishing via de telefoon. Krijgt u hiermee te maken, denk dan altijd even na. Bent u niet zeker, antwoord dan niet. U kunt altijd uw bank contacteren via de officiële kanalen, de website en app, of naar een bankfiliaal gaan. Vergeet niet dat wij bij Santander nooit zullen vragen om ons uw volledige inloggegevens voor uw Online Banking te geven.

VISHING VISHING
SMISHING SMISHING

SMISHING

U ontvangt een sms met de boodschap dat in een winkel een aankoop is gedaan met uw bankkaart, maar er staat dat u het niet was. U bent er dus niet gerust op. In de tekst wordt u gezegd dat u op een link moet klikken om het probleem op te lossen. Denk twee keer na, dit kan een poging tot smishing zijn, een methode van phishing via sms. Laat u echter niet afschrikken. U kunt de transacties op uw bankrekening controleren of rechtstreeks met uw bank bellen.

SMISHING SMISHING
Meer advies ?