Denk na voordat u iets aanklikt of een bericht beantwoordt
Noodsituaties en moeilijk te weigeren aanbiedingen
zijn typische zaken die bij phishing worden gebruikt
om uw gegevens te bemachtigen of de controle over
uw apparten over te nemen. Trap niet in deze val en
neem even de tijd om deze tips te bekijken voordat
u klikt of antwoordt.
Kijk eens naar dit voorbeeld:
u ontvangt een e-mail die van uw elektriciteitsleverancier lijkt te komen. U wordt gevraagd om op een link te klikken zodat u toegang krijgt tot uw persoonlijke ruimte, waar u uw bankgegevens moet bevestigen. De mail heeft een dringende toon omdat er blijkbaar een veiligheidsprobleem is. Denk hier even over na en klik
niet op de link, dit kan phishing zijn. In dit soort situaties moet u uw elektriciteitsleverancier contacteren via zijn officiële kanalen of de mail melden door hen deze door te sturen.
U krijgt onverwachts een telefoontje van iemand die beweert uw bank te zijn. Het klinkt ernstig. U luistert aandachtig terwijl ze u vertellen dat ze om veiligheidsredenen snel enkele gegevens in uw klantendossier moeten controleren. Dit kan een geval zijn van vishing, een vorm van phishing via de telefoon. Krijgt u hiermee te maken, denk dan altijd even na. Bent u niet zeker, antwoord dan niet.
U kunt altijd uw bank contacteren via de officiële kanalen, de website en app, of naar een bankfiliaal gaan waar ze uw vragen zullen beantwoorden. Vergeet niet dat wij bij Santander nooit zullen vragen om ons uw volledige inloggegevens voor uw Online Banking te geven.