soyez vigilant soyez vigilant

Denk na voordat u iets aanklikt of een bericht beantwoordt

blijf alert!

Noodsituaties en moeilijk te weigeren aanbiedingen
zijn typische zaken die bij phishing worden gebruikt
om uw gegevens te bemachtigen of de controle over
uw apparten over te nemen. Trap niet in deze val en
neem even de tijd om deze tips te bekijken voordat
u klikt of antwoordt.

soyez vigilant soyez vigilant
email
1. Als u de afzender van de e-mail niet kent

Beweeg uw cursor over het e-mailadres of klik op 'Beantwoorden' om de echte afzender te zien. Controleer vervolgens of het adres correct is gespeld, of het domein betrouwbaar is en het overeenkomt met de naam van de persoon die de e-mail heeft verzonden.

clique
2. Wanneer u wordt gevraagd om iets aan te klikken, te downloaden of te beantwoorden

Wees voorzichtig met e-mails of berichten waarin u wordt gevraagd op een link te klikken, een bestand te downloaden of te antwoorden met informatie. Dit kunnen immers pogingen zijn tot phishing.

message urgent
3. Wanneer iets dringend aanvoelt

Bij frauduleuze e-mails, telefoontjes of berichten wordt u meestal gevraagd om snel te handelen. Men vraagt bijvoorbeeld dat u zo snel mogelijk uw gegevens versterkt omdat u zogezegd een prijs heeft gewonnen, omdat u recht zou hebben op extra voordelen als klant omdat men voor u een veiligheidsprobleem wil oplossen.

phishing phishing
Hoe herken u een geval van fraude: phishing

Kijk eens naar dit voorbeeld:
u ontvangt een e-mail die van uw elektriciteitsleverancier lijkt te komen. U wordt gevraagd om op een link te klikken zodat u toegang krijgt tot uw persoonlijke ruimte, waar u uw bankgegevens moet bevestigen. De mail heeft een dringende toon omdat er blijkbaar een veiligheidsprobleem is. Denk hier even over na en klik
niet op de link, dit kan phishing zijn. In dit soort situaties moet u uw elektriciteitsleverancier contacteren via zijn officiële kanalen of de mail melden door hen deze door te sturen.

phishing phishing
vishing vishing
Hoe herken u een geval van fraude: vishing

U krijgt onverwachts een telefoontje van iemand die beweert uw bank te zijn. Het klinkt ernstig. U luistert aandachtig terwijl ze u vertellen dat ze om veiligheidsredenen snel enkele gegevens in uw klantendossier moeten controleren. Dit kan een geval zijn van vishing, een vorm van phishing via de telefoon. Krijgt u hiermee te maken, denk dan altijd even na. Bent u niet zeker, antwoord dan niet.
U kunt altijd uw bank contacteren via de officiële kanalen, de website en app, of naar een bankfiliaal gaan waar ze uw vragen zullen beantwoorden. Vergeet niet dat wij bij Santander nooit zullen vragen om ons uw volledige inloggegevens voor uw Online Banking te geven.

vishing vishing